Thursday, February 17, 2011

kisah disebalik nama



Kisah bermula pada 16 april 1991 koz hari tulah aku pes time lihat dunia nih..aku telah diberi nama oleh mak ksygn ngan abah ksygn aku sebagai Siti Hajar bt Md Akhir,so aku hidup ngan nama tu sampailah skrg umur aku dah pun 20 tahun dan nama tu akan kekal sampai bila-bila pun.sebenarnya,di sebalik nama tu ada sejarahnya...jeng2..dengar cam klasik+misteri lak…nama aku rupa-rupa kakak aku yang bagi,dia ambil sempena nama ‘ti’ iaitu nama mak lang ku dan ‘jat’ lak nama mak teh ku..so,bila di gabung jadilah ‘tijat’ .mak aku ceta kata kakak ku sampai teriak terguling-guling sebab nak namakan adik kesayangan nye ni ‘tijat’..beliau kata suka sangat ngan nama tu..maka mak ksyng aku letak laa namaku sebagai siti hajar..tu pun kakak aku kira puas atilah sebab da bunyi iras2 ‘tijat’..
   Semua family aku panggil aku ngan nama siti so takde sowang pun yang panggil aku hajar..tapi da la sowang dua 'badik-badik' (adik beradik) aku yang bau-bau cempedak pgl aku hajar..time 2 asa cuak pun de..dan aku tak kan kalih pun kalau da yang pgl aku gan nama hajar..rasa janggal giler..rasa cam bukan nama aku pun ada..
   Tapi semua kengkawan aku panggil aku sebagai hajar..sebab xde sowang pun yang pgl aku siti..sebab aku rasa cam nk bagi penampar jer lau ade yang pgl aku siti..hahahaha…tpi xde laa aku nk tampar anak orang kot…tapi bila da sowang dua kawan aku ni bila dowang tahu sejarah di sebalik nama ku mulalah gedik memangil aku gan nma asal aku t….
  

Sekian je kisah disebalik nama…














2 comments: